Ducati 1299 Panigale, monstrum je opet rođen

Noviteti | 07:00 22.04.2015.
Ducati je krajem prošle godine predstavio svoj novi superbike 1299 Panigale. Želja njegovih kreatora bila je da stvore moderan drumski motocikl, koji po pitanju dizajna i tehničkih dostignuća, ne ostavlja mesta bilo kakvim kompromisima. 
 
Uspelo im je. Model 1299 na test stazi, ovih dana, ispunjava sve želje njegovih tvoraca i postavlja potpuno nove standarde u ovom više nego zahtevnom i tehnički najnaprednijem segmentu sveta motocikala. 
 
Kako bi novi motocikl bio pre svega brz, pripremljen je novi agregat sa naravno dva cilindra u širokom V rasporedu (L Twin), i sa čuvenim desmodromskim vođenjem ventila, nazvan Superquadro. Ovaj agregat, radne zapremine 1.285 ccm ponosi se sa do sada neviđenim odnosom prečnika i hoda klipa sa razmerom od 1:1.91, po čemu je i dobio pomenuti naziv. Prečnik klipova je 116 milimetara, a njihov hod svega 60,8 mm, pa takav motor, uz kompresioni odnos 12,6:1, postiže čak 205 konjskih snaga, pri 10.500 o/min (visokih za ovaj tip agregata), uz maksimalnih 144,6 Nm obrtnog momenta dostupnih na 8.750 o/min. 
 
Gorivo ubrizgava elektronski sistem sa dve brizgaljke po cilindru, dok je izduvni sistem konstruisan po sistemu “2 u 1 u 2” sa katalizatorom i dve lambda sonde. Snaga se do zadnjeg točka prenosi putem ‘mokrog', višelamelnog, i hidraulički kontrolisanog kvačila, 6-stepenog DQS (Ducati Quick Shift) menjača, koji omogućava izuzetno brzu promenu stepena prenosa, te lančanog prenosa sa 15 zuba napred i 39 pozadi. 
 

 
Sve to na okupu nosi lagani aluminijumski monocoque okvir, okačen o prednju potpuno podesivu Marzocchi viljušku prečnika štapova od čak 50 mm i zadnji potpuno podesivi, gotovo horizontalno postavljeni Sachs monoamortizer. Kako bi točkovi bili što lakši, felne su napravljene od lake legure, prednje dimenzija 3.50″ x 17″ i zadnje 6.00″ x 17″, sa vrhunskim gumama Pirelli Diablo SuperCorsa SP dimenzija 120/70 ZR 17 i zadnja 200/55 ZR 17. 
 
Kočioni sistem čine prednji dvostruki poluplivajući diskovi prečnika 330 mm, sa radialno postavljenim 4-klipnim kleštima Brembo Monobloc M50. Na zadnjem točku je kočioni disk prečnika 245 milimetara, kojeg zaustavljaju 2-klipna klešta, dok ABS na 1299 nije opcija, već standardni deo opreme. Rezervoar za gorivo ima zapreminu od 17 litara, a sve relevantne podatke vezane za rad motocikla i samu vožnju, vozač dobija putem prelepo dizajniranog i lako čitljivog TFT displeja u boji.Zahvaljujući laganoj konstrukciji ‘suva' masa motocikla iznosi samo 166,5 kilograma, dok je masa motocikla spremnog za vožnju, prema EC standardu 93/93 (uključena sva ulja, rashladna tečnost i rezervoar napunjen 90 odsto) 190,5 kilograma.
 
Iako se, naravno, sedi izrazito “sportski” sa telom ispruženim napred, vozačeva pozicija ne zamara čak ni u dužim i zahtevnijim vožnjama, a dobar balans u vožnji osiguravaju skladne proporcije, sa visinom sedišta od 830 mm, mereno naravno od tla, i međuosovinsko rastojanje od 1.437 mm. Mogućnosti ovog motocikla je među prvima osetio Alessandro Valia (službeni Ducati Motor Holding test vozač), vozeći prve testne kilometre modela 1299 Panigale S na stazi Mugello početkom januara ove godine. Ostvareni rezultati nadmašili su sva očekivanja, što potrvđuje i mereni krug u vremenu od jedne minute, 55 sekundi i tri desetinke (1'55 “3). Alessandro Valia je tom prilikom izneo i svoje prve utiske: “Sa novim motociklom nadao sam se povećanju performansi, ali konačni rezultat nadmašio je sva moja očekivanja. Ovo nije samo senzacija, već konkretan rezultat našeg napornog timskog rada. Moj prvi test na stazi Mugello i ostvareno vreme po krugu me šokiralo: 1'55 “3! To je zaista neverovatan rezultat za jedan serijski proizveden drumski motocikl, koji je pre svega omogućen novim agregatom sa 205 “konja” i monumentalnim obrtnim momentom.” Naravno da sjajni rezultati ne proističu samo iz moćnog pogona, zato Alessandro dodaje: “Temeljno je urađen i sam ram. Promena ugla glave upravljača i geometrije zadnjeg vešanja daju opipljive rezultate, posebno u brzim krivinama sa velikim prečnikom, čineći prednji deo izuzetno stabilnim, a zadnji mnogo  efikasnijim i preciznijim na prolasku i izlasku iz samih krivina.
 
Elektronska kontrola vešanja (testirani model 1299 Panigale S je bio opremljen ekskluzivnim polu-aktivnim Öhlins Smart EC sistemom sa inercionom Bosch platformom) omogućuje super precizno podešavanje za vrhunske performanse na stazi, kao i za udobnost na “svakodnevnom” putu. Svaka vožnja, odabrali stazu ili otvoren put predstavlja posebno zadovoljstvo, čak i ukoliko naletite na neravnine i lošu putnu podlogu. Primer superiornosti današnje tehnologije jednog ovakvog serijskog motocikla donedavno je primenjivan samo na vrhunskim trkačkim modelima. Naime, pri svakom kočenju sistem zaista potrebnom i adekvatnom silom ukrućuje prednju viljušku, kako bi motociklu dao preciznost i sigurnost, a zatim je omekšava kako motocikl ubrzava i prenosi opterećenje na zadnji točak.
 
Sa svojim novim Panigale modelom, Ducati pomiče lestvicu i postavlja je na mesto koje je teško dostići, a koje se ogleda u vrhunskoj tehnici, odlilčnom dizajnu i monstruoznim performansama. Kratko i jasno, monstrum je opet rođen...
 
Tekst: Predrag Jovanović & Quadro
Foto: Quadro Vehicles S.A.               
 
Tagovi: ducati, Quadro