Tomosovi trkački motocikli - Tomos D3

Tehnički kutak | 10:39 19.07.2018.

U vreme kada je Tomos postavljao temelje svoje fabrike u Jugoslaviji su počele da se voze trke u klasi 50 ccm. Iako je Tomos tek počeo da proizvodi motocikle rešio je da uđe u svet trkanja.

 
Godine 1959. vozila se prva trka u klasi do 50 ccm na kojoj je učešće uzeo i Tomos. Na trku su došli sa dva D3 motocikla napravljena specijalno za trkanje
 
Oznaka ''D'' je skraćenica od ''Dirkalnik'' što na Slovenačkom znači Trkač. Broj 3 iza oznake označava broj brzina koju trkalica poseduje.
 
Tomos D3
 
 
Glavni razvojni inženjer u Tomosovom trkačkom odeljenu bio je Janez Imperal. Za bazu prvog Tomosovog trkačkog motocikla korišćeni su agregat i šasija čuvenog Kolibri modela koji nisu puno menjani u odnosu serijiski model Kolibrija. Glavne izmene izvršene su na cilindru i menjaču. Sitne izmene napravljene su i na šasiji, poput trkačkog upravljača i drugih modifikacija da bi smestili vozača u trkački položaj.
 
 
Agregat Tomos D3
 
 
Sa ovim modifikacijama Tomos D3 je isporučivao 5 Ks pri 8.000 O/min a maksimalna brzina iznosila je 110 km/h. Masa Tomosove D3 trkačke specijalke iznosila je 47 Kg, a napravljeno je svega dva komada.
 
 
Na prvoj trci u Portorožu Tomos je ostvario fantastičan rezultat pobedivši iz prvog puta. Ova pobeda dala je polet Tomosu da nastavi sa razvojem novih trkačkih modela koji će iz godine u godinu nizati velike uspehe u domaćem i stranim šampionatima.
Tagovi: tomos