Kontrola proklizavanja. Kako radi?

Tehnički kutak | 16:42 31.10.2018.

Gas na izlasku iz krivnie. Motor vrišti pod vama, otima se, primećujete ''rezanje'' snage. Sistem kontrole proklizavanja je na krajnjem limitu ali opet vaš motocikl koliko - toliko obuzdava i pomaže da bezbedno izađete iz krivine. Pitate se, kako u stvari funkiconiše kontrola proklizavanja?

 

Kontrola proklizavanja je izmišljena da maksimalno osigura da motocikl ne izgubi prijanjanje za podlogu u raznim uslovima vožnje. Naši motocikli imaju svega par kvadratnih santimetara kontaktne površine između zadnje gume i podloge. Put može biti mokar, suv, prekriven peskom, topao, hladan, prekriven uljem iz raznih vozila. Svi ovi uslovi i velika snaga motocikla u današnje vreme dovode do toga da možete nepredviđeno da izgubite kontrolu nad zadnjim krajem motocikla što može da se završi padom.

 

Ako kažemo da je kontrola proklizavanja smišljena da pomogne vozaču na putu morali bi da Vas slažemo. Kontrola proklizavanja je došla sa trkačke staze, to jest iz potrebe da se izvuče maksimalno iz motocikla na trkačkoj stazi i da pomogne vozaču u kontroli motocikla.

 

Kontrola proklizavanja funkcioniše tako što smanjuje isporučivanje snage delovanjem na kotrolnu jedinicu motora a kontrolna jedinica reguliše protok goriva preko injektora u samom agregatu što utiče na isporuku snage. 
Sledeće pitanje glasi: kako kontrola proklizavanja zna kad treba da prekine povećanje isporuke snage? 

 

Kontrolna jedinica meri brzinu okretanja zadnjeg točka i brzinu okretanje prednjeg točka. Upoređivanjem brzine prednjeg točka i zadnjeg ''zaključuje'' koliko se brže zadnji točak okreće i ako se okreće brže smanjuje broj okretaja približno prednjem. Sad se pitate zašto približno? Približno iz razloga što mu dopušta nešto veću brzinu da ne bi došlo do usporavanja motocikli u većoj meri, već samo da nastavi da se kreće istom brzinom bez velikog usporavanja. Danas recimo Yamaha R1 ima i 3D senzore koji mere i nagib motocikla i po nagibu dodatno povećava ili smanjuje isporuku snage. U nekim slučajevima meri i otvorenost ručice gasa kao i stepen prenosa.

 

alt

 

Danas gotovo na svim novijim motociklima možete videti kontrolu proklizavanja. Obično imate odabrit između tri režima rada, a na nekim sportskim motociklima imate i veći raspon podešavanja.

 

Današnji motocikli imaju ogromne količine snage i obrtnog momenta i u nekim situacijama ih je teško kontrolisati bez pomoći elektronike i iz tog razloga je kontrola proklizavanja više nego dobra pomoć na putu.

 

Tagovi: Yamaha